Wordpress kaip TVS
2009-05-13
Paskutiniame karštame Dovilės įraše pasirodė komentarų, kuriuose žmonės išreiškė stiprias dvejones dėl to, ar rastumėme “tinklapius kuriančią įmonę, kuri rinktųsi WP rimtiems projektams”. Lyg tyčia vakar pasirodė pranešimas, kad atsinaujina Blogas.lt sistema ir nuo šiol ji naudos Wordpress platformą. Blogas.lt yra vienas tarp top lankomiausių portalų Lietuvoje. Pranešimas skambėjo taip:
…Sukūrėme naują blogo administravimo sistemą, veikiančią Wordpress pagrindu, ir pakeitėme titulinio puslapio dizainą. Kodėl mes tau rašome? Šiuo metu vyksta vartotojų perkėlimo iš senos sistemos darbai. Prašome skirti kelias minutes ir patiems perkelti savo blogą į naują BLOGas.lt portalo versiją. Ten rasite visiškai naują funkcionalumą:
70 dizaino šablonų
komentarų valdymo funkciją
patogesnį įrašų redaktorių
šablonų skydelius
įrašo kategorijų ir gairių priskyrimą
CSS (šablonų) redagavimą
automatinį įrašų išsaugojimą
WindowsLive Writer palaikymą
…ir dar daugiau.
Taigi, grįžtant prie klausimo - ar WordPress gali būti naudojama, kaip turinio valdymo sistema (TVS) internetiniams projektams? Blogas.lt blogofermiška koncepcija natūraliai prašosi WordPress MU, kadangi pastaroji sistema yra sukurta būtent tam. O ar ji tinka kurti tradiciniams tinklalapiams? Bloginimo sistema taip evoliucionavo, kad ja naudojantis kiekvienas vos ne su bazinėmis kompiuterio žiniomis gali sukurti ganėtinai funkcionalų tinklalapį. Svarbiausia, kad tai skirtingai nuo Joomla ar Drupal yra tikrai paprasta. Kuo daugiau žmonių įsitraukia į atvirojo kodo platformos naudojimą ir jos vystymą, tuo ji tampa funkcionalesnė, tuo daugiau papildomų įskiepių, dokumentacijos, šablonų ir pan. galima rasti. Tuo darosi sunkiau paprastai 3-5 programuotojų įmonei priešpastatyti sąvąją riboto funkcionalumo turinio valdymo sistemą WordPressui.
Kažkodėl jaučiu tokią tendenciją, kad jei tik koks “kietas programuotojas” pamato, jog portalas padarytas WP platformos pagrindu, iškart pasigirsta vos ne niekinančios replikos “ai, čia su wordpress’u padaryta, tai nėra čia ką veikti, nieko čia gero, visi taip gali”. Manau, kad ne tiek svarbu, kokia platforma yra naudojama, daug svarbiau yra turinys, kurį portalas turi. Praktinis pavyzdys būtų - FHM.lt. Tai populiaraus vyrams skirto žurnalo svetainė. Na, ar būtų koks skirtumas galutiniam vartotojui, jei platforma būtų ne WP, o programuotojai patys būtų ją sukūrę “from the scratch”? Vargu. Manau nemažai atvejų bus taip, kad neracionalu patiems vystyti savo turinio valdymo sistemos, o geriau naudotis jau sukurta, ją tiesiog modifikuojant. Turint omeny, kokia maža Lietuvos rinka kalbant praktiškai apie bet kokį web produktą, jo sukūrimo išlaidos gali ne vieną atbaidyti nuo norų kažką vystyti. Tad atvirojo kodo turinio valdymo sistemų naudojimas gali būti vienas iš būdų kaip reikšmingai sumažinti išlaidas start-up’ams.
O ar blogai, kad www.1009-2009.lt sukurta WP pagrindu? Ar tai daro mažiau garbės Lietuvai? Vargu. Žinoma, adaptavimas neišbaigtas, o biudžetas labai diskutuotinas, tačiau nemanau, kad vien dėl atvirojo kodo sistemos derėtų jį nurašyti. Tebūnie Lietuvoje būna daugiau įmonių, kurios WP naudoja savo klientų tinklalapiams kurti. Nuo to išloš tik klientas. Jei naudojamas unikalus tik vienos įmonės sukurtas TVS-as atsiranda per didelė priklausomybė nuo programavimo įmonės. Sunkiau ją pakeisti kita nei naudojantis plačiai pripažįstama atvirojo kodo sistema.
Raktažodžiai: atvirasis kodas, atvirojo kodo sistemos, cms, content management platform, content management system, drupal, joomla, OpenSource, platforma, turinio valdymo sistema, tvs, wordpress, wp
Blogo prenumerata

2009-05-13 09:14
Pritariu, kad kuo daugiau bus atvirojo kodo kokykibiškų ruošinių tuo geriau visiems. Na, gal išskyrus saujelę pasipinigauti pripratusių programavimo bei dizaino įmonių.
Apskritai, valstybinė turėtų išleisti griežtą įstatymą, kad valstybės įmonėms perkant programinę įrangą pirmiausia būtų reikalaujama rinktis atvirojo kodo programas, o tik jei tokių neatsirastų rinktis mokamus variantus.
2009-05-13 09:30
Teisingai sakai Povilai. Tačiau įmonė, gaminanti užsakovui saitą ant nemokamo TVS, turėtų atitinkamai pritaikyti ir sąmatą, ko nepadarė NSD (retape.lt), Dovilės aprašytoje situacijoje. Ten ne saitas ar WP buvo kritikuojami, o tiesiog kaina už “technologinį sprendimą”.
O šiaip web gaminimo kontoroms yra didesnis interesas prakišti savo TVS, nes tada galima paimti daugiau pinigo. Visgi tikiuosi ekonominė situacija ir didesnis klientų poreikis taupyti pajudins rinką link nemokamų TVS naudojimo, nes taip tikrai turėtume daugiau funkcionalesnių ir kokybiškesnių web projektų.
2009-05-13 09:56
O taip jus sakote tiesa - bloga per 5 minutes galima sukurti su wordpressu, bet jus nelyginkit blogus su wordpress cms.
realiai tai as nesuprantu kaip ir APIE KA cia yra snekama :) TVS’as su moduliu rinkiniais kainuoja plius minus tukstanti litu, visos kitos islaidos yra i:
a) tvs diegimas
b) papildomu tik tam projektui skirtu moduliu, kuriu nera standartiniame pakete, kurimas
dauguma lietuvos tvsu yra ivairiu nemokamu skriptu darinys, o ne kazkoks super duper kurinys “from scratch” ir tai, kad pasirenkamas wordpress moduliukai, neturi jokios zalos - tiesiog imone parduoda savo tvs’a wordpresso pagrindu. Cia netgi labai gerai, nes wordpress yra gerai paplitusi ir ne kaip joomla, turi tai, ko reikia, o ne turi viska bet kartu ir nieko.
jei nezinote marketologai interneto tinklapiu kurimo proceso ir kas uz ka moka pinigus imonems, tai nereikia demagogijas skleist, nes visi tie TVS’ai be idiegimo i tinklalapi kainuoja centus, tai kas kainuoja, yra idiegimas ir pritaikymas prie dizaino, kaina isauga jeigu riekia specifinio sprendimo kurio nera standartiniame moduliu sarase (didesniems projektams), o kad platforma “petriuko cms” ar “wordpress” skirtumo neturi jokio. JOKIO.
2009-05-13 10:01
ir dar - nereikia nuvertinti interneto projektu kompaniju sukurtu sprendimu, dauguma atveju jie nenusileidzia tam wordpressui o ji ir pranoksta, taciau esme yra tame kad cia senas dalykas yra, kad tvs’ai yra sukurti is ivairiausiu internete randamu resursu ir sudetos i viena kruva, kaip ir web 2.0, kuris egzistavo penki metai pries tai kai ji kazkoks ekspertas pavadino web 2.0.
2009-05-13 10:07
cia net kalbeti nera apie ka, paiimkime imone X kuri turi 5 programuotojus, reiskia imones X naudojama ju kurta (perdaryta is nemokamos) TVS suportina tie 5 programuotojai. Imone X neinvestuoja daug laiko i ju diegiamos TVS atnaujinimus, nes tai nelabai apsimoka, geriau pardavineti svetaines - portalus :) Tuo tarpu Wordpress suportina visas pasaulis, pastoviai kuria sablonus, naujus pluginus ir t.t. Tai kokio velnio imonei X pletoti savo TVS jei ji gali paiimti Wordpress ir naudoti ji, Tai pigiau, optimaliau, greiciau. Pilna informacijos apie produkta. Aisku turime ir kita niunsa imone X parduodama projekta klientui akcentuoja kokia ju turima TVS gera ir kaip lengva su ja dirbti. Taip jie bando igyti pranasuma pries kitas imones, nes klientui sunku pamatuoti. Taigi kas geriau pameluoja tas daugiau uzdirba :) Bet keiciasi ir klientu poziuris - jie protingeja :) ir patys ateina jau su tam tikrais norais. Dar vienas svarbus aspketas tai, kad klientas po 1 metu darbo su imone X nusprendzia pereiti i imone Z, imone Z nedirbs su imones X idiegta TVS, jie bandys parduoti savaja - teigdami, kad po svetima koda nesikapstys, tai bus brangiau ir t.t. O jei imone KLIENTAS turejo svetaine pakurta ant Wordpress tai imone Z bedideliu nervu gales darbuotis toliau :)
2009-05-13 10:39
Tadai, nebutinai.
1) imetamas tvs’as i tinklapi ir viskas, tie visi “atnaujinimai” yra isgalvotas reikalas - naudoji tinklapiui pritaikyta sprendima ir viskas.
2) imone perka aptarnavima labiau, negu produkta, tad elementaru, jog netekus aptarnavimo, imonei bus sunku susirasti kitus, kurie gales toliau priziureti kitos imones sukurta produkta, ir tas pats galioja ir wordpressui, kadangi
a) kiekviena imone prisitaiko wordpressa skirtingai su skirtinga specifika
b) taip, niekas nenori uz kelis simtus litu aptarnavimo per menesi priziureti svetima tinklalapi, kurta nera paciu kurtas, nes uztrunka daug darbo valandu norint isigilinti i kitos imones sukurto produkto specifika, ir nuo cia nepriklauso, koks naudojamas tvs’as, sugaistama laiko beveik vienodai, o tai imonei, siekianciai pelno, nera efektyvu apsiimti kazkokio tinklalapio palaikymu, tad wordpress sios problemos neisspres. Stai kodel yra svarbu pasirinkti tinkama partneri interneto projektu vystymui, stai kodel dideles imones moka pinigus ir nesirenka studentu ar chaltursiku, kadangi tai, jog jis sutaupys 80 proc kurimo islaidu jam atsirugs 800 procentu kai reikes ta projekta vystyti ir tureti patikima ir kompetentinga partneri salia saves.
c) imones tinklalapio lifetime yra 3-5 metai, pagal statistika ir asmenine patirti beveik visos imones keicia savo tinklapius tokiu intervalu ir nebutinai del to, kad puslapis blogas, o ir del to, kad butina atsinaujinti, atsirado nauju ideju ir noru ir t.t., todel jeigu su ankstesne imone buta problemu, be abejo kad galima rinktis kita firma ir daryti puslapi is naujo, vistiek esme, sudaranti kaina, yra DIZAINAS, SUKARPYMAS, IDIEGIMAS, TESTAVIMAS, VADYBA, APTARNAVIMAS, todel ar naudojamas komercinis produktas ar wordpressas kaip TVS’o pagrindas, bendra samata pasikeis maximum 2 tukstanciais litu. Ir tai jeigu programuotojai wordpress pagrindu sukure savo atskira tvs’a, tai uz ji irgi galima imti pinigus, nesvarbu kad jam sukurti naudojami buvo opensursiniai skriptai, juk esme yra kurimo kastai laiko prasme. As kalbu apie rimtus sprendimus rimtoms imonems.
3) wordpress yra gerai BUTENT tuom, kad ji naudojant ir tik jo standartinius ir lengvai idiegiamus modulius, suteikiama galimybe pradeti versla maza biudzeta turincioms istaigoms arba tik paprasto reprezentacinio tinklapio norincioms imonems, kurios realiai aptarnavimo nereikalauja, joms tereikia paprasto dizaino ir 5 skyriu su keletu standartiniu moduliu - wordpress pagalba galima tai idiegti per 1 darbo diena 1 programuotojui. Cia kaip ir su jau senu seniausiai esanciais eshopu irankiais - nusiperkamas koks oxid esales, uzmetamas dizainas pagal ji ir viskas, imone gali tureti normalu standartini visas funkcijas atliekanti eshopa. Ir tokie sprendimai rinkoje sukuria galimybe uz kur kas pigesne kaina tureti daugiau negu tai buvo imanoma pries kelis metus.
4) grazu paziureti ir i tai, kad wordpresso paremtais cms moduliais jau daromi ir dideli projektai, portalai. Taciau visa tai juk budavo ir anksciau - tik nebudavo vieno aiskaus nemokamus modulius turincio sprendimo, kuri kiekvienas galetu atskirti ir rekauti, kad “tinklapis sukurtas ant wordpresso, tai cia nelygis”, nors paciu tvs’ai paremti identiskais opensursiniais scriptais parpustais is interneto ir sudetomis i atskira produkta, pavadinimu “petriuko tvs”, kuris irgi nera blogas ar kazkuom nusileidzia, taciau tie, kas petriuko tvs reklamuoja sakydami kad “cia ne wordpress, kuris nelygis”, todel jis yra geresnis, meluoja patys sau.
kol klientai galvos kad ju verslo sekme priklauso nuo tvs’o, o ne nuo turinio, dedamo i ta tvs’a ir nuo aptarnavimo bei administravimo, tai tokiam klientui nepades net brangiausias cms uz 50 tukst. euru.
na, o geras tvs yra tas, kuris atlieka tik tai, ko klientui reikia ir gali atlikti daugiau, jeigu klientui to prireiktu ateityje. o ant ko ir kaip jis sulipdytas, reiksmes neturi.
2009-05-13 11:00
Blogai yra ateitis. Kvailystė galvoti, kad individualiai sukurta svetainė bus geriaiu. Blogo personalizacijos galimybės neribotos. Svarbiausia turinys, turinys ir dar kartą turinys.
2009-05-13 11:02
Labai teisingas Martyno komentaras, pritariu del Wordpress ir kitu TVS palyginimo. Kiek teko ciupineti TVS retas kuris prilygsta wordpress galimybem (iskaitant plugin milijonus, tarp kuriu galima rasti beveik viska ko reikia), o kai teko susidurti ne karta su palaikymo problemom, kai firma uzsilanksto suskurusi savo TVS, ar dar kokios problemos iskyla, tai ir reikia perdarineti nuo 0 visa saita, vat tada tikri smagumai prasideda.
2009-05-13 17:28
Zydrunas, tradicinio tinklalapio niekada blogas nepakeis, nes tai skirtingi dalykai, be to cia kalba eina apie turinio valdymo sistema o ne apie bloga kuri galima sukurti keliu minuciu begyje wordpress.com tinklapy.
2009-05-13 18:26
Aš manau, kad nėra prasmės pačiam programuoti TVS, kurios visas funkcijas turėtų Wordpress. Vien tam, kad pasakyti, jog “čia unikali sistema”? Nesąmonė…
2009-05-13 21:26
“Jei naudojamas unikalus tik vienos įmonės sukurtas TVS-as atsiranda per didelė priklausomybė nuo programavimo įmonės. Sunkiau ją pakeisti kita nei naudojantis plačiai pripažįstama atvirojo kodo sistema.”
Būtent, priklausomybė nuo programavimo įmonės buvo viena priežasčių, kodėl šiandien FHM.lt sukasi ant wordpresso, kiekvienas pakeitimas sename puslapyje visų pirma kainuodavo labai nemažai, antra laiko tarpas įgyvendinant net ir smulkius pakeitimus būdavo gerokai ilgesnis nei šiai dienai.
O grįžtant prie 1009-2009.lt, tikrai nieko nėra blogo, jog naudojamas wp, sukasi ir mūsų saitas ant to paties tvs ir bėdų nematom, tačiau palyginus fhm.lt ir 1009-2009.lt gamybos kaštus, na skirtumas tampa nepadoriai didelis. Todėl 1009-2009.lt biudžetas daugiau nei diskutuotinas.
2009-05-14 08:53
Šiuo metu kaip tik atnaujinam savo svetainę, kuri kuriama Joomla pagrindu. Galbūt jinai sudėtinga ir turi per daug junkcijų, tačiau žiūrint kam ko reikia. Kita medalio pusė yra ta, kad iki šiol naudojom neva autorinį programuotojo darbą. Tai kiekvienas net itin minimalus pakeitimas jam trukdavo kelis mėnesius, kol galiausiai visai vaikis nusirašė. Taip kad pirkti už didelius pinigus autorinius lietuvių produktus tikrai neprotinga. Jūs gal nepatikėsite, bet Lietuvoje net vieno banko svetainė sukasi ant Joomla. Nieko prieš neturiu ir Wordpress, tačiau pasirinkiau - Joomla. Kiek teko girdėti jinai saugiausia TVS pasaulyje. Beje, kai bus baigti darbai atsiųsiu pranešimą spaudai.
2009-05-14 10:16
Mindaugai jus galite prasauti pasirenkant joomlas.. Esme su turinio valdymo sistemom tokia - geriausia yra, kai turinio valdymas sukurtas su plain php, be jokiu frameworku ir t.t., tuomet tokio tvs privalumas yra tame kad:
a) bet koks programuotojas kuris programuoja php, gali redaguoti tvs’a, todel nereikia ieskoti pvz. “imones, kuri dirbtu su drupal”
b) paprastesnio branduolio tvs yra maziau pririsamas prie savo idiegtu galimybiu ir yra pigesnis budas prie tvs’o lipdyti papildomas tik jums reikalingas funkcijas. Stai kodel joomlos nieko gero - paprastam tinklalapiui ji tinka, portalams arba specifiniams tinklapiams ne, todel kad pvz. jums riekia bilietu pardavimo sistemos, joomloje to nerasit ir bus sudetinga rasti programuotoja, kuris diegtu sia sistema i joomlos tvs’a.
Taip kad nenurasykite autoriniu tvs’u, galbut jums tiesiog nepasiseke pirma karta ir dabar nusistate pries tai.
2009-05-14 10:39
Tikriausiai esu vienas iš tų, kuris pasipelno kurdamas svetaines WP TVS pagrindu, WP guru. Ne vienerius metus ji man lieka geriausia TVS, ji labai lanksti, funkcionali, klientai patenkinti dėl lengvai suprantamo administravimo, WP jiems leidžia daug sutaupyti.
Manau netolimoje ateityje nebevadinsime jos tik tinklaraščių valdymo sistema. Internete atsiranda vis daugiau idėjų „pastatykime kažką didesnio ant WP“ skleidėjų. Tos idėjos tikrai realios, viena iš jų galime sakyti jau ir įgyvendinta - BuddyPress ~ WPMU pavirsta „community site“ (google it).
Dėl valstybės pinigų plovimo - pritariu tai idėjai, jog valstybinėms svetainėms privalu pirma atkreipti dėmesį į atvirojo kodo produktus.
Be to yra žinoma tikriausiai ne viena IT įmonė Lietuvoje, kurios laikosi atvirojo kodo produktų ir visai neskuba kurti savųjų komercinių TVS, nes jų kaštai atbaidytų klientus.
WordPress - the best.
2009-05-15 12:00
Visas pasaulis WP jau senai naudoja kaip TVS, ten kur įmanoma. Greita, saugu, patogu, supportinama. Patarimai kaip paversti WP į TVS - http://www.noupe.com/wordpress/powerful-cms-using-wordpress.html
2009-06-12 13:51
Esu stalius. nešneku, kaip jūs, visokiais trumpiniais kaip TVS BBS ir kitais XZK, bet papasakosiu kaip pasirinkau Wordpress savo darbus internete pristatyti. Prisireikė susikurti savo darbų portfeliuką, kuris veiktų taip: yra informacija su mano kontaktais ir puslapis, į kurį įkeliu tik ką atliktą ir vertą parodyti savo darbą, keliais žodžiais aprašau ir įkeliu didelę foto. Ir visą tai atlieku be jokių papildomų pašalinių pagalbų ir programų, kurias dar reikia mokytis (prisisiunnčiau visokių dreamweaverių, flashų, ftp įkėlimo programų) . Prasėdėjau visą naktį internete, paieška rutuliojosi maždaug taip: periodiniai įrašai -> blogai -> wordpress (niekada nebuvau apie tokį girdėjęs) -> nemokamos wordpress temos tinkamos veiklai, produktams pristatyti. Ir bingo. Per kitą dieną pasikūriau elementarią ir kultūringai atrodančią svetainę, kurią lengvai ir be parkių galiu papildyti prie belekokio kompo. Patį wordpress valdymą perpratau irgi visiškai lengvai. Tai va tokia kukli mano istorija
2009-12-18 12:09
Galiu pagirti Mindaugo pasirinkimą ir tinklapi.
Kalbant apie Wordpress kaip turinio valdymo sistemą, ji gali kur kas daugiau nei palaikyti paprastą blogą. Tai nepaprastai lankstus variklis. Svarbiausia tinkamai parinkti temą arba ją susikurti pačiam. Neveltui wordpress naudoja CNN, New York Times ir netgi NASA.